Jan Vapaavuori

Kiinalainen juttu

Mobiilisovelluksen julkistaminen ei ehkä yleensä ole sellainen tapahtuma, joka sykähdyttää pormestarin sydäntä, mutta tänään tilanne on toinen.

Kiinalaisen uudenvuoden kunniaksi, kiinalaisyritys Tencent julkisti tänään Helsinki-minisovelluksen. Tämä niin kutsuttu miniprogram on osa Tencentin omistamaa WeChat-palvelua. Ja miksi tämä on Helsingille niin merkittävää? Siksi, että WeChat on sovellus, jota valtaosa kiinalaisista käyttää hoitaakseen sosiaalisten suhteiden lisäksi myös arkielämänsä toimia pankkiasioista ravintolalaskuihin ja matkavarauksiin. Siis valtaosa kiinalaisista. Ja nyt Helsinki kulkee heidän taskussaan.

Tencent ei nimenä suomalaisille ehkä ole yhtä tuttu kuin vaikkapa Facebook, mutta Tencent on maailman kahdeksanneksi suurin yritys. Etsiessään pilottikohdetta heidän älykkäitä digitaalisia matkailupalveluita kehittävään matkailusovellukseensa, Helsingin digitaalinen edelläkävijyys ja halukkuus toimia kokeilualustana sai Tencentin valitsemaan juuri meidät pilottikaupungiksi.

WeChatin matkailutoiminnallisuus on uusi miljardin käyttäjän WeChatissa, ja siksi Tencent markkinoi sitä laajasti. Tällä hetkellä sovelluksessa on yksi kohde: Helsinki.

Me suomalaiset olemme taipuvaisia ajattelemaan, ja jopa uskottelemaan muillekin, että sijaitsemme jotenkin Euroopan rajamailla, syrjässä. Totuus on, että jos katsomme maailmaa vaikkapa juuri Kiinasta käsin, olemmekin yhtäkkiä maantieteellisessä keskipisteessä. Finnairin vahvan Aasian strategian ansiosta Helsingistä lennetään Kiinaan tällä hetkellä noin 40 suoraa lentoa viikossa. Nyt Helsingin etulyöntiasema kiinalaisten porttina Eurooppaan on otettu haltuun myös digitaalisesti.

Matkailuhaaveet ja -päätökset ovat kaikkialla siirtyneet mobiilialustoille ja digitalisaatio tulee muuttamaan kaikkia elämän osa-alueita, myös matkailua, enemmän kuin osaamme kuvitellakaan. Kisassa matkailijavirroista voittajia ovat ne, jotka parhaiten ymmärtävät matkailijoiden tarpeet. Tencentin kumppanina Helsinki on edelläkävijä tulevaisuuden palveluiden kehittämisessä.

Myös tuoreet matkailutilastot julkaistiin tänään. Helsingissä vieraili ja yöpyi vuonna 2017 ennätysmäärä turisteja. Kansainväliset yöpymiset ovat kasvaneet yli 15%:lla, kun aikaisempina vuosina kasvu on ollut muutaman prosentin luokkaa.

Helsinki on kirkkaasti Suomen matkailun veturi ja Helsinki myös kasvaa matkailumittareilla kilpailijoitaan nopeammin. Ulkomaisten yöpymisten prosentuaalinen kasvu oli Helsingissä viime kesänä lähes tuplasti nopeampaa kuin verrokkikaupunki Tukholmassa.

Kaupungin kansainvälistyminen sekä kansainvälisen tunnettuutemme kasvattaminen ovat kaupungin menestyksen kohtalonkysymyksiä. ”Kiinalainen juttu” on sanonta, jolla tarkoitetaan, että jonkun asian hahmottaminen vaatii normaalia suurempia ponnisteluja, eikä sitä siltikään oikein onnistu ymmärtämään.

Kaupungin kansainvälinen vetovoima lienee tällainen kiinalainen juttu. Se on monen eri tekijän summa ja kaupunki voi vaikuttaa vain osaan kehitystä. Alueemme yritykset, korkeakoulut ja jokainen meistä kaupunkilaisista on tässä isossa roolissa. Kaupungin mainetta rakentaa meistä jokainen. Kaupungin on huolehdittava erityisesti vahvuuksiensa vahvistamisesta edelleen ja heikkouksien korjaamisesta. Tekijät, jotka nostavat Helsingin suosikkimatkailukohteeksi voivat silti olla hyvinkin yllättäviä – kaupungin tunnelma, rosoisuus, omaperäisyys, jännittävät tapahtumat – tai jopa miellyttävän viileä ilmanala niinä kuukausina, kun muualla Euroopassa hikoillaan!

Vaikka kaikkia osatekijöitä ei pysty täysin ymmärtämään eikä myöskään ennakoimaan, selvää kuitenkin on, että sekä kansainvälistyvästä kaupungista että matkailijoiden tuomasta taloudellisesta hyödystä ja palveluiden kehittymisestä hyödymme yhteisesti kaikki.

Artikkeli Kiinalainen juttu julkaistiin ensimmäisen kerran Jan Vapaavuori.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset