Jan Vapaavuori

Pääkaupunkiseutua ei voi ostaa pilkkua siirtämällä

Pääkaupunkiseudun neljän kaupungin, Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten valtuustot antoivat toissapäivänä historiallisen yhteisen lausunnon, jossa hyvin selkeäsanaisesti ja hyvin merkittävällä enemmistöllä todettiin, ettei sote- ja maakuntauudistusta nyt esitetyssä muodossaan voi hyväksyä.

Emme olisi halunneet lähteä näin jyrkälle tielle. Hallituksen välinpitämättömyys aiempia kannanottojamme kohtaan sekä itselleen asettama tiukka aikataulu eivät kuitenkaan antaneet meille enää muita mahdollisuuksia.

Esimerkiksi Helsingin kaupunki on viime vuosien aikana antanut yli 20 lausuntoa vireillä olevasta uudistuksesta. Olemme esittäneet kohdennettua kritiikkiä ja tehneet muutosehdotuksia. Helsinki on tehnyt aiheeseen liittyviä kompromissiesityksiä, samoin Helsingin ja Tampereen pormestarit yhdessä. Nämä toistuvat kannanotot eivät ole johtaneet muutoksiin esityksen sisällössä.

Itse asiassa näihin vakavalla mielellä esitettyihin huoliin ei pääsääntöisesti ole edes pyritty antamaan vastauksia. Samoin on käynyt lukuisien muiden asiantuntijoiden esittämälle kritiikille – kaupunkitutkijoista HUS:iin, suurista kaupungeista Raimo Sailakseen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Helsingin valtuuston, kuuden suurimman kaupungin ja 21 suurimman kaupungin yhteiset kannanotot on ohitettu olankohautuksin.

Hallitus on valinnut linjakseen, ettei se vastaa juuri lainkaan esitettyyn kritiikkiin, vaan pyrkii omalla vaitiolollaan vaientamaan itselleen kiusallisen keskustelun. Jos keskusteluun on ylipäänsä osallistuttu, silloinkin on arvioitu uudistusta vastustavien motiiveja – rimanalitus, johon syyllistytään yleensä, kun asialliset argumentit loppuvat – tai lauottu perustelemattomia latteuksia ”koko maan edusta” tai että ”uudistusta on yritetty jo 15 vuotta”.

Tällainen toiminta ei ole kunniaksi demokratian mallimaaksi julistautuneelle Suomelle. Kyse ei ole mistä tahansa ratkaisusta, vaan maamme itsenäisyyden historian suurimmasta hallintoremontista, jota hallitus yrittää runnoa läpi erittäin pienellä eduskuntaenemmistöllä, hirvittävällä kiireellä ja korviahuumaavassa hiljaisuudessa, vastoin jyrkkää ja laajaa yhteiskunnallista kritiikkiä.

Koko pääkaupunkiseudun 1,2 miljoonaa ihmistä edustavien valtuustojen jymäkkää lausuntoa ei kuitenkaan voi edes Sipilän-Orpon-Terhon hallitus sivuuttaa.

Näen kuitenkin jo sieluni silmin, miten hallitus pyrkii tästä pyristelemään irti. En yllättyisi lainkaan, jos hallitus nyt askartelisi Uudellemaalle jonkinlaisia siirtymäaikatarjouksia, valinnanvapauskokeiluihin liittyviä karkkirahoja tai joitain muita näennäisvastaantuloja. Pääkaupunkiseutua ei kuitenkaan voi tällaisilla silmänkääntötempuilla ostaa uudistuksen kelkkaan.

Tällaisia pilkunviilauksia on nähty ennenkin. Niillä on perinteisesti vain helpotettu paikallisten kansanedustajien oloa, jotta he voivat tanssahdella eduskunnassa olkiukkojen kanssa ja hokea ympärilleen, että ”kaikki huolet on nyt huomioitu”.

Nyt tämä ei onnistu. Koko pääkaupunkiseutua ei noin vain voi viilata linssiin. On myös olennaista mieltää, että hallituksen malli ei ole ainoastaan yksityiskohdiltaan huono, vaan se on perusteiltaan ja toimintalogiikaltaan modernille maailmalle vieras. Siksi sitä ei voi korjata pienin justeerauksin.

Jos hallituksesta löytyy puolue, joka vähänkin samaistuu tai näiden piiristä kansanedustajia, jotka vähänkin samaistuvat metropolialueen 1,2 miljoonan asukkaan todellisuuteen, nyt olisi aika toimia ja kaataa tämä historiallisen huono uudistus.

Artikkeli Pääkaupunkiseutua ei voi ostaa pilkkua siirtämällä julkaistiin ensimmäisen kerran Jan Vapaavuori.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Mielenkiintoista että juuri pk-seutu ja isompien kaupunkien johto on lähtenyt puhumaan järkeä, vaikka nyt suunnitellun soten suurimmat kärsijät löytyisivät pikkukunnista palveluiden karatessa yhä kauemmaksi. Silti monissa pikkukunnissa kunnan johto tuntuu ottavan kritiikittömästi ja innolla vastaan uudistuksen.

Meillä 6800 asukkaan Kemiönsaarella kävi sote-konsultti kertomassa valtuustolle madonluvut nykyisestä asukaskehityksestä ja sote-menojen räjähtämisestä käsiin. Herätyshenkisen kokouksen lopuksi kuitenkin tuli pelastus: kunhan nyt vuoteen 2020 sinnitellään niin SITTEN soteuudistus siirtää menot valtion maksettavaksi.

Pekka Siikala

Sote-uudistuksen kohdalla moni ei tiedä mitä se valtion maksaminen tarkoittaa.

Se näet tarkoittaa sitä, että valtio osoittaa maakunnalle tietyn summan, minkä suuruudesta valtio itse päätää, ja sillä on tultava toimeen tapahtui sitten ihan mitä tahansa. Hallituksen puheet säästöistä perustuvat juuri tähän kohtaan.

Annetaan vähemmän rahaa. Yksinkertaista. Kuolkoot sairaat ja vanhukset jos sikseen on. Vastatkoot kunnat niiden kiinteistöjen veloista, jotka vastikkeetta siirretään maakuntien kiinteistöyhtiölle. Kätevää.

Valtio siis ei kata menoja, vaan antaa mielivaltaisesti valitsemansa summan, jolla sitten on pärjättävä. Sitä voidaan verrata siihen että palkat yhtäkkiä puolitetaan tai ettäperheet eivät lapsilleen enää annakaan kuin puolet tarvittavasta ruokamäärästä.

Tämä on hallituksen ja erityisesti Juha Sipilän käsitys säästämisestä.

Käyttäjän niklaschristianrenner kuva
Niklas Renner

"Annetaan vähemmän rahaa. Yksinkertaista. Kuolkoot sairaat ja vanhukset jos sikseen on. Vastatkoot kunnat niiden kiinteistöjen veloista, jotka vastikkeetta siirretään maakuntien kiinteistöyhtiölle. Kätevää."

Ei se noin mene. Jos ja kun budjetti ylittyy, niin VM on pakko antaa maakunnalle lisää rahaa, koska perustuslaki takaa yksiselitteisesti ihmisille oikeuden heidän tarvitsemaansa terveydenhoitoon. Vaikka Sipilä väittäisi mitä, niin yksikään virkamiestaho tai hallintoelin ei lähde loppuvuodeksi sairaaloita sulkemaan tai hoitoja perumaan siksi, että budjetissa ei ole pysytty. VM:llä ei liioin ole, ainakaan toistaiseksi, keinoja sanktioida budjetin ylittäviä maakuntia.

Lähinnä tässä valtiorahoitteisessa mallissa (ns. pehmeä budjettirajoitus) on ongelmana se, että se ei kannusta säätöihin eikä ehkä huomioi alueellisia erityistarpeita niin hyvin, kuin maakunnat tekisivät itse.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Olisi kiinnostavaa tietää miten suuriksi sote-menot räjähtävät eli miten paljon kuntien harteilta rahoja siirretään valtion piikkiin? Näistä kustannuksista ei vieläkään puhuta. Osa sote-suunnittelun kuluista on jo tätä päivää. Paljon on tehty, mutta millä rahoilla ja mitä tullut maksamaan.

Antaisi nyt vain valtapuolueet periksi ja rauhan tämän hankkeen kunnolliselle läpiviemiselle. Hätäisesti ei tule kuin sutta. 10- vuotta tai 15-vuotta tällaiselle hankkeelle, jonka tarkoitus on mullistaa entiset menettelyt ei ole vielä aika eikä mikään. Miksi nyt on isoa tarvetta hätäilyyn?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Miksi nyt on isoa tarvetta hätäilyyn?"

Koska kaikki tietävät että seuraava hallitus ei hyväksyisi tämän hallituksen maakuntauudistus-valinnanvapaus -lehmänkauppoja joten nyt on viimeinen hetki olla vielä päättämässä asioista. Lopputulemasta viis.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Elina Lepomäen julkaisemien tietojen mukaan vastaava sote Ruotsissa nosti kustannuksia n 30% ja nousutahti kiihtyi Suomeen verrattuna.

Käyttäjän niklaschristianrenner kuva
Niklas Renner Vastaus kommenttiin #5

Onko se nousu jo 30 %?
Myös Norjassa on ollut ongelmia. Siellä syynä on puhtaasti valtion rahoittaman erikoissairaanhoito, jota ylikäytetään kevyin perustein tehtyjen lähetteiden takia. Hirvittää ajatella toteutuuko tämä (jokseenkin helposti korjattavissa oleva) skenaario myös Suomessa uudistuksen myötä. Eräät yksityiset terveyspalvelut (työterveys) harrastavat tätä Suomessa kuulemma jonkin verran jo nyt.

Ari Ojala

Käytäntö näyttää kertovan ihan muuta erityisesti "ison" kaupungin kohdalla http://jukkakilpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/255305-...

Käyttäjän JukkaTuunanen1 kuva
Jukka Tuunanen

Vapaavuori puhuu demokratiasta ja siitä että hallituksen on peruttava päätöksensä. Sitäkö on demokratia, että joku vähemmistö pitää kovempaa ääntä kuin enemmistö? Onko pk-seudun kuntien tehtävänä kiristää hallitusta. Vapaavuori haluaa saman vallan hallituksen yli kuin on ay-liikkeellä.
Minä vaadin myös, että hallituksen on peruttava kaikki ruuhka-Suomeen varatut tiemäärärahat, siltojen rakentaminen, junaratojen rakentaminen, satamien kehittäminen, koska Joensuusta Ilomantsiin ei pääse junalla, Joensuu-Varkaus tie on huonommassa kunnossa kuin kaatopaikkatiet Hesassa, venesatamamme on rapistunut jne. Siis hallituksen on heti lopettettava noille alueille rahan pumppaaminen. Silläkö ne asiat muuttuvat, että uhkaillaan ja kiristetään ja vaaditaan. Elämää on herra Vapaavuori, pk seudun ulkopuolellakin. Itse asiassa 2/5 kansastamme asuu muualla kuin siellä.

Käyttäjän ArvoTammela1 kuva
Arvo Tammela

Pormestari Vapaavuori on lähtenyt viimeiseen taistoon ja uskoo, että Puheenvuoroon kirjoittamisellaan kaikki hänen kannattajat täyttävät kommenteillaan Puheenvuoron sivut. Eri mieltä olevat jäävät näppejään nuolemaan.
Saa nähdä, joutuuko Vapaavuori lopulta toteamaan, " tää on viimeinen Taisto jne".

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Minua kummeksuttaa Espoolaisena tälläinen Jan Vapaavuoren oman edun tavoittelu ja vielä enemmän hän on saanut mukaan kuntapolitikkoja.

Pitäisi olla selvää kuka lait laatii ja kuka niitä noudattaa ja Jan Vapaavuori joutuu noudattamaan lainkirjaina pilkkua myöten tai saa syytteet jonka merkityksen lakimiehenä tuntee ja jonka on kokenenut.

Käyttäjän IiroKoppinen kuva
Iiro Koppinen

Kaikkein uskomattominta on, että Vapaavuoren farssiin ovat lähteneet useat pk-seudun päättäjät. Ja kaikesta päättäen ymmärtämättä asiaa. Vapaavuoren retoriikka on sen laatuista, jota ei voi odottaa ko asemassa olevalta henkilöltä ja meidän pormestariltamme. Kuunnelkaa Päivi Nergiä, niin voitte vähän päästä jäljille, missä mennään. Ei kai vaan kyse ole arvovallasta, kun esim. maakunnan johtajalla on enemmän prestigeä kuin Helsingin pormestarilla. Ei luulisi pormestarilla olevan kompetenssia mestaroimaan maa- ja valtakunnan asioissa kun omat palvelut tilttaavat tietojärjestelmien ja uljaan uuden Kalasatama-Tehykkeen työtapojen ja fasiliteettien suhteen. Ikinä en olisi uskonut, että tällä tasolla olevat johtohenkilöt jauhavat harkimotasoista retoriikkaa.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Tänään Hesarissa oli naiivi pääkirjoitus sote/maakuntauudistuksesta, jossa Hesari peesaa 100 % hallitusta. Helsingin Sanomista on tullut hallituksen puheentorvi. Toimiiko demokratia Suomessa enää ellei mediakenttä toimi vallan vahtikoirana? Onko Hesarin journalistisessa johdossa Keskustan väkeä?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

On myös mahdollista, ettei pääkirjoitus ole naiivi vaan päinvastoin se on oikeaan osunut arvio "kapinan" perimmäisistä syistä. Ei nimittäin ole montakaan päivää siitä, kun samaisen lehden pääkirjoituksen maailma rajoittui Töölönlahteen.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Vapaavuoren johdolla kokoomuksesta punavihreiden narri...

Käyttäjän SauliAittola kuva
Sauli Aittola

"Koko pääkaupunkiseudun 1,2 miljoonaa ihmistä edustavien valtuustojen jymäkkää lausuntoa ei kuitenkaan voi edes Sipilän-Orpon-Terhon hallitus sivuuttaa."

Pääkaupunkiseudun 1,2 miljoonaa ei ole koko Suomi. Pitääkö maa ja valta jakaa. Sitä yritettiin 100 vuotta sitten. Eduskunnan pitää asiat päättää ja tätä painostusta ei tule hyväksyä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset