Jan Vapaavuori

Ei syytä huoleen kun sotemaku kaatuu

Maakunta- ja sote –uudistuksen vaiheita on seurattu nyt lähes kokonainen hallituskausi. Käänteitä on ollut suuntaan ja toiseen – uudistus on liikkunut askeleen eteen, kaksi taakse, kolme askelta sivulle ja neljä päin metsää. Milloin missäkin järjestyksessä.

Ymmärrettävää on, että suomalaiset ovat tässä vaiheessa saagaa hyvin hämmentyneitä. Syytä suurempaan huoleen ei kuitenkaan ole. Maakunta- ja sote –uudistuksen kaatuminen ei ole katastrofi, eikä uudistuksen kariutumisesta seuraa suomalaisille mitään pahaa.

Vaikka meille on nyt neljä vuotta toista uskoteltu, suomalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut ovat, kaikkine ongelmineen ja haasteineenkin, mainettaan parempia. Kansainvälisestikin vertaillen toimiva ja kustannustehokas terveydenhuoltojärjestelmämme jatkaa lähitulevaisuudessa toimintaansa kuten tähänkin asti. Uudistuksen kariutuminen ei vaikuta palveluiden laatuun tai saatavuuteen eikä lisää eriarvoisuutta ja terveyseroja. Eipä olisi uudistus toteutuessaankaan näitä haasteita ratkaissut tai tilannetta parantanut. Monien asiantuntijoiden mukaan tilanne olisi päinvastoin heikentynyt nykyisestä.

Selvää kuitenkin on, että sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden kehittämistä on jatkettava. Vaikka muun muassa digitalisaatio auttaa meitä suoriutumaan monesta asiasta jatkuvasti entistä paremmin, järjestelmässämme on myös korjattavaa ja parannettavaa, kuten viime viikkojen uutiset ovat osoittaneet. Edelleen – maakuntahallintoa rakentamalla ongelmat eivät olisi ratkenneet.

Viisautta olisi seuraavassa vaiheessa palata uudistuksen perimmäisten tavoitteiden äärelle: sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämiseen. Tässä työssä on mahdollista hyödyntää myös kuluvalla hallituskaudella tehtyä valmistelutyötä.

Minulta on monesti kysytty, mihin salattuun tietoon jo toista vuotta jatkunut ennustukseni ”makusoten kaatumisesta” oikein perustuu. Vastaus on yksinkertainen. MonimutkaIsessa ja yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa jättimäiset uudistukset eivät enää toimi. Massiivisten lukuisia eri tavoitteita ja intressejä sekoittavien revoluutioiden sijaan on pystyttävä evoluutioon – samaan suuntaan vievien pienempien oikeiden päätösten ja tekojen sarjaan, joiden lopputuloksena aitoihin ongelmiin puututaan tehokkaasti ja täsmällisesti. Korjataan siis  vain se, mikä korjaamista vaatii.

Toki olen koko ajan ajatellut niinkin, ettei mikään eduskunta lopulta hyväksy esitystä, joka ei täyttäisi mitään alkuperäisistä tavoitteistaan ja sotkisi kaupan päälle vielä paljon muuta.

Monessa kaupungissa, kunnassa ja maakunnassa on tehty vuosien saatossa paljon työtä sote-palveluiden kehittämiseksi, joten lähtöruutuun ei tarvitse palata. Tuleva hallitus on viisas, mikäli se keskittyy aitoihin ongelmiin ja uudistaa sotepalvelujärjestelmäämme vaiheittain ja alueelliset tarpeet sekä tehty kehittämistyö huomioiden.

Kaupungistuvassa maailmassa yhteiskunnalliset ongelmat ratkaistaan ja palveluita kehitetään parhaiten niin lähellä ihmistä kuin mahdollista. Parhaat ja asiakaslähtöiset ratkaisut löytyvät olemassa olevaa järjestelmää kehittämällä. Maanlaajuiset, yhdenmukaiset ja valtiojohtoiset ratkaisut eivät muutoinkaan enää palvele sellaisen Suomen menestystä, jossa toimintaympäristöt maan sisällä eriytyvät kiihtyvää vauhtia.

Artikkeli Ei syytä huoleen kun sotemaku kaatuu julkaistiin ensimmäisen kerran Jan Vapaavuori.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Viisasta puhetta.

Kannatetaan.

Ei lisättävää.

PS

Lisään kumminkin että ei tämä SOTE- harjoitus varmaan hukkaan mene, vaikka se äänestetään kumoon.

Asioita on kuitenkin tullut pohdittua perusteellisesti, myös kuntatasolla.

Kun asioita aletaan tosissaan viemään eteenpäin, blogistin esittämällä tavalla, niin menneistä pohdinnoista on varmasti kovasti hyötyä.

Käyttäjän ArvoTammela1 kuva
Arvo Tammela

Vapaavuori, " kaupungistuvassa maailmassa ongelmat ratkaistaan ja palveluita kehitetään niin lähellä ihmistä kuin on mahdollista ".
Helsinki Vapaavuoren johdolla on "onnistunut" ratkaisemaan kaikki ongelmat jo nyt eikä tietenkään ole soveliasta, että helsinkiläiset joutuisivat sotemakun toteutuessa ratkomaan kehäkolmosen ulkopuolella olevien lähikuntien ongelmia.
Laulun sanoin, kaik kaikki joukolla jäätä, ei kun Helsinkiä asuttamaan sopinee Vapaavuorellekin.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Ymmärrettävää on, että suomalaiset ovat tässä vaiheessa saagaa hyvin hämmentyneitä. Syytä suurempaan huoleen ei kuitenkaan ole. Maakunta- ja sote –uudistuksen kaatuminen ei ole katastrofi, eikä uudistuksen kariutumisesta seuraa suomalaisille mitään pahaa."

Syytä huoleen ei tosiaan ole - päin vastoin tyytyväisyyteen ja iloon siitä, että tämä soppa ei mennyt "maaliin", jonne Sipilän hallitus on ladannut kaikenlaista keskeneräistä rojua.

Maakunnat ovat tarpeeton ja suorastaan vahingollinen byrokratiaa lisäävä hallitustaso. Ns. "valinnanvapauden" seurauksista saa hyvää (siis pahaa)esimakua esperiskandaaleista. Knsainvälisten hoivafirmojenn suorittama rahastus kaikkine ikävine seurauksineen soten myötä vain lisääntyisi ja laajentuisi. Tervemenoa sote!

Käyttäjän ArvoTammela1 kuva
Arvo Tammela

Pihlanto, kun olet turkulainen en ihmettele yhtään kommenttisi maakuntavastaisuutta. Se on tietysti oikeutesi ja totean vain, uskossa on hyvä elää turkulaisenkin!

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Turkulaisuudella ei ole tähän asiaan mitään vaikutusta. Kepulaisuudella sen sijaan paljonkin, sillä maakuntamalli on keskustan valtaa maakunnissa pönkittävä hanke. Potilaat ovat siinä pelissä sivuseikka.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Presidentin palliako ollaan petaamassa.Entinen kokoomus ministeri.Kataisen hallitus aloitti koko tämän sotkun yli 10 vuotta sitten ja averonmaksajille lasku on ollut miljardeja tähän asti.Esimerkkejä tästä kokoomuksen ja akeskustan sosiaali ja terveydenhoidon (sekä samaan aikaan aloitettujen pakkokuntaliitosten kanssa)ovat:huostabisnes,hoivabisnes,vokkibisnes,mielenterveyden bisnes jne.

Suomessa oli hyvä sosiaali ja terveydenhoito ,hammaslääkäripalvelut jne.ennen kokoomuksen ja keskustan julkisten palvelujen alasajoa ,eli YKSITYISTÄMISTÄ,jonka ne aloittivat jo 1990 ja jatkavat eu:n sopimuksen 1995 jälkeen.

Nyt kun ollaan saatu veronmaksajien rahat kupattua veroparatiiseihin,esiinnytään aivan muin amiehinä.Miten kokoomus aikoo palauttaa suomeen julkiset palvelut ,joita se on alasajanut yli 23 vuotta ja syytänyt veronmaksajien rahat ulkolaisten konsernien ja pankkkien taskuihin??

Miten varmistatte sen että veronkiertofirmojen johtajien palkkiot ja bonukset joita he ovat saaneet näissä liiketoimissa,joissa rikokset ,laittomuudet ,jne.ovat kukoistaneet tuomitaan ,sisäpiiriläisten mukana kuten kuuluu.Arkadianmäellä istuvat ne joiden päätöksillä nämä konsernit suomeen päästettiin.

Irvokkainta oli se,kuinka lakeja "uudistettiin"edistämään mm.huostabisnestä eli liiketoimintaa perheillä ja heidän lapsillaan.Nyt yritetään aloittaa kasvojen pesua sielläkin,vaikka perheiden ja lasten oikeusturvasta ,perhesuojasta ja lainmukaisista palveluista ei ole tietoakaan!

Mitään tarvetta ei ollut koskaan suomesta alasajaa julkisista palvelua!!
Helppoahan se YKSITYISTÄMINEN olikin eli ulkoistaminen veronmaksajien piikkiin ja kääriä sieltä välistä kun suomalaiset eivät tiedä miten on toimittu.Siellä on Sitraa myöten oltu edesauttamassa näitä konserneja.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Hullu maa ja vielä hullummaksi tulee onhanse aivan selvää että kun sote/maakuntalakin ehdotus menee nyt sosiali ja teveysvalikuntaan niin sille voi ristin lykätä perään.

Oikeastaan niin onkin parempi kun muistaa sosiaali ja tefveysvaliokunnan puheenjohtaja Krista Kiurun viime syksyiset kommerververkit ja jarrutukset sekä jumiuttamiset ja myöskin kannatettujen ehdotusten käsittelemättä jättämiset nämä on kyllä hyvässä muistissa valmiina puitavaksi vaaliareenoille.

Mutta jos sellainen vahinko lykkääntyisi että sote/maakuntalaki yltäisi suuren salin äänestykseen se olisi kyllä tälle maalle puhdistava emanssipaatio.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Vapaavuoren sanoman ydin lienee tässä: "Monimutkaisessa ja yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa jättimäiset uudistukset eivät enää toimi. Massiivisten lukuisia eri tavoitteita ja intressejä sekoittavien revoluutioiden sijaan on pystyttävä evoluutioon – samaan suuntaan vievien pienempien oikeiden päätösten ja tekojen sarjaan, joiden lopputuloksena aitoihin ongelmiin puututaan tehokkaasti ja täsmällisesti. Korjataan siis vain se, mikä korjaamista vaatii."

Evoluutio on luonteeltaan parhaaseen mahdolliseen suoriutumiseen vievä prosessi. Revoluutio puolestaan voi viedä mihin suuntaan tahansa. Kun kysymys on mitä olennaisimmasta asiasta, terveydenhuollosta, pitäisi olla itsestään selvää kumpi linja on ainoa oikea.

Linjanveto jättimäisistä uudistuksista liittyy pitkälti juuri evoluutioon, koska evoluutio etenee pienin askelin. Sillä ei ole varaa suuriin hyppäyksiin, koska silloin riski katastrofista tulee liian suureksi. Nyt esimerkiksi tietojärjestelmissä on hallituksen suunnitelmissa jopa 50 % riski täydelliseen epäonnistumiseen - siis miljardien tappioon. Tämä ei ole mikään mielipide vaan maailmalla suurista projekteista saatu kokemus. Sitä paitsi hallituksen sote on erittäin suuri projekti. Tietotekniikan kannalta siinä lähdetään täsmälleen väärään suuntaan, eli järjestelmän monimutkaistaminen vaikkapa kaksinkertaiseksi lisää kustannuksia ja epäonnistumisen mahdollisuutta helposti vaikkapa nelinkertaiseksi.

Järkevästi menetellen terveydenhuoltojärjestelmää pitäisi monimutkaistamisen sijaan yksinkertaistaa, jolloin päästäisiin paljon hallituksen sotelleen toivomia säästöjä suurempiin lukemiin. Mallia voisi ottaa markkinataloudesta, jossa yksinkertaistaminen on eräs tehokkaimmista keinoista parantaa tuottavuutta.

Petri Hämäläinen

Tietojärjestelmän kustannuksia koskeva kommentti on erittäin merkittävä. Tietojärjestelmäprojektit ovat aina riskialttiita. Saati sitten kun lähdetään luomaan omia järjestelmiä. Edes korkeat kustannukset eivät ole laatun tae.

Esimerkiksi Apotti maksaa yli miljardin. Viron vastaava järjestelmä 10 miljoonaa eli alle sadasosan.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/53415-1-800-000-0...

Petri Hämäläinen

Tanssia Soten haudalla.

Vapaavuoren jenkka. Vai onko se valssi?

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Voi olla,että herra pormestari voi joutua juomaan katkeraa kalkkia tässä asiassa.

Käyttäjän jrusanen kuva
Jari Rusanen

Sote-uudistuksen kaatuessa suurimmat onnittelut Vapaavuori saa demareilta, joiden myyräntyö sote-uudistusta vastaan on jatkunut koko hallituskauden ja Krista Kiurun kohdalla jopa häikäilemättömänä. Vapaavuoren toiminta on ollut vähän vähemmän törkeää, mutta parin muun samanlaisen hyväntahtoisten kokoomushölmön tavoin yhtäkaikki tehokasta.

Jos kokoomuksen selkärangattomat kansanedustajat (joihin Vapaavuori ei kuulu) äänestävät sotea vastaan vihervasemmiston riveissä, Petteri Orpon uskottavuus menee saman tien. Elina Lepomäkihän tavoitteli Vapaavuren tavoin kokoomuksen puheenjohtajuutta, joka meni kuitenkin Orpolle. Näinkö koville nuo häviöt ottavat?

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Tuo Vapaavuoren kirjoitus on julkaistu siihen aikaan päivästä, kun perustuslakivaliokunnan yksimielinenlausunto ei ollut vielä käsillä. Vapaavuoren negatiivisuudesta huolimatta sote saattaa mennä maaliin. Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Annika Lapintie (vas)+(johtajisto) ei jättänyt mitään sen varaan, että heitä voitaisiin syyttää projektin kaatumisesta. Tuskin sitä tekee sote-valiokunnan puheenjohtaja Krista Kiurukaan (sdp).

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Vapaavuoren negatiivisuudesta huolimatta sote saattaa mennä maaliin."

Kyse ei ole vain Vapaavuoren negatiivisuudesta, vaan negatiivisuutta tätä mallia vastaan löytyy runsaasti, myös Minä olen negatiivinen ja monet arvostamistani blogisteista ovat sitä.

Eduskunnassa negatiivisuutta löytyy myös runsaasti, vaikka hallituspuolueissa puoluekuri takaa mallille vielä toistaiseksi niukan enemmistön.

Vapaavuori tuo mainiolla tavalla esiin tämän yleisen negatiivisuuden ja tuo tälle negatiiviselle kannalle myös hiukkasen arvovaltaa, mitä meillä muilla blogisteilla ei ole.

Toivon että tämä sote-malli kaatuisi ja asiaa ryhdyttäisiin valmistelemaan alusta asti uudella tavalla. Vapaavuori esitti yhden tavan ja samantapaisia ajatuksia on esiintynyt muutenkin, minä ja muut blogistit ovat itsenäisesti päätyneet samantapaisiin ajatuksiin mitä Vapaavuori on myös tässä blogissaan esittänyt.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Sitähän on valmistelu jo yli 20 vuotta ja kaikki ovat epäonnistuneet. Pitääkö tämänkin ?

Saanen olla vahvasti eri mieltä kanssanne.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Sitähän on valmistelu jo yli 20 vuotta ja kaikki ovat epäonnistuneet. Pitääkö tämänkin ?"

Epäonistunminen johtunee siitä että korkkia on väkisin koko ajan yritetty vääntää väärille jengoille.

Toki korkki voidaan saada tälläkin menetelmällä pysymään paikoillaan, mutta se vuotaa ja voi jopa irrota, joten lopputulos ei voi olla hyvä.

Parempi olisi jos tästä yrityksestä luovuttaisiin ja yritettäisiin uudestaan, niin että jengat menevät oikein. Blogisti on esittänyt hyvän ehdotuksen millä tavalla korkki saataisiin oikeille jengoilleen.

Myös Ruotsinkielisten puolueen puheenjohtaja esitti aamulla asiasta viisaita ajatuksia TV:ssä.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Koko sote-uudistuksen ajatuksesta voisi luopua seuraavan hallituskauden ajaksi. Mihinkään suuruudistukseen ei ole tarvetta, koska nykyinen järjestelmä on jo yksi maailman parhaita ja taloudellisimpia. Jos jotain, niin kysytään lääkäreiltä millaiset pikkuviilaukset voisivat olla hyödyksi.

Valitettavasti jossain ajankohtaisohjelmassa keskeisten puolueiden edustajat puhuivat edelleen "leveiden hartioiden tarpeesta", eli maakuntamallin tyylinen keskittäminen voi hyvinkin jatkua seuraavassakin hallituksessa.

Vapaavuori kritisoi hanketta hyvin. Tietenkin taustalla saattaa olla jokin verran myös sitä ajattelua, että Helsingille kaikki keskittäminen kelpaa, paitsi silloin kun Helsingin valtaa jaettaisiin myös maakunnalle. Valinanvapauden ongelmiin (joita olemme nähneet nyt vanhusten hoidossa) Vapaavuori ei puuttunut, niin kuin arvata saattaa.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Valinanvapauden ongelmiin (joita olemme nähneet nyt vanhusten hoidossa) Vapaavuori ei puuttunut, niin kuin arvata saattaa."

Valinnanvapautta ja tuotannon yksityistämistä pitää varmasti kehittää, se on välttämätöntä.

Kuitenkin tässä nykyisessä mallissa, tai siis tässä joka on menossa eduskuntaan hyväksyttäväksi, sekä valinnanvapausmalli, että myös maakuntamalli ovat sutta. Ne on muistoja tai kaikuja jostain ikivanhasta, vanhentuneesta ja ummehtuneesta ajattelusta sekä kokoomuspuolueen että keskustapuolueen sisällä.

Vapaavuori sen sijaan edustaa modernia, tuoretta ja raikasta ajattelutapaa.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

> Valinnanvapautta ja tuotannon yksityistämistä pitää varmasti kehittää, se on välttämätöntä.

Valinnanvapaus on sinänsä positiivinen ajatus, mutta esimerkiksi pikkukunnissa se on tuhoisa ajatus. Hyvä että riittää väkeä edes nykyisiin terveyskeskuksiin. Jos kuntalaiset jakautuisivat vaikkapa kolmen toimittajan kesken, palvelut katoaisivat heti kauas keskuskaupunkeihin.

Suurissa kaupungeissa valinnanvapaus voi kirittää hyvin toimijoita ja tarjota joskus jopa parempia palveluita. Valinnanvapautta pitäisi kuitenkin käyttää vain siellä missä siitä ei ole haittaa. En kieltäisi vapautta käydä muualla hoidettavana myöskään pienten kuntien asukkailta, mutta näissä tapaiksissa pieni (esim. käyntikohtainen) lisämaksu voisi olla paikallaan. Jos halutaan tasapaonottaa, niin kai myös suurten kaupunkien asukkaita voisi yllyttää jotenkin pieniin terveyskeskuksiin. Tänä päivänä monissa niissä on ainakin lyhyet jono verrattuna joihinkin kaupunkeihin.

"Yksityistämisen kehittämiseen" en näe mitään tarvetta. En tuomitsekaan terveysalan yksityistä toimintaa, mutta perusturvallisuuteen liittyvien palveluiden kontrolli kannattaa pitää tiukasti yhteiskunnalla itsellään. Renkejä voi siis käyttää, mutta kehitystä ei kannata päästää tuota pidemmälle.

> Ne on muistoja tai kaikuja jostain ikivanhasta, vanhentuneesta ja ummehtuneesta ajattelusta sekä kokoomuspuolueen että keskustapuolueen sisällä.

Tasan samaa keskittämistä ajavat muutkin keskeiset puolueet. Ensi hallituskaudella haukkujien ja haukuttavien roolit vain vaihtuvat.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #22

Kilpailuttamisesta olen kanssasi jokseenkin samaa mieltä.

"Yksityistämisen kehittämiseen" en näe mitään tarvetta."

Minä näen sille tarvetta. Jos yksityisiä laitoksia vaivaakin tarve maksimoida voittoja, myös palveluista tinkimällä, niin julkisissa laitoksissa on muita puutteita. Kun yjteiskunta maksaa viulut, ei ole mitään tarvetta kehittää toimintaa, parantaa ja tehostaa. Yhteiskunnan ylläpitämät laitokset taantuvat ja byrokratisoituvat.

Sen takia tarvitaan alalla myös yksityistä yritteliäisyyttä. Se tietenkin edellyttää sitä että voiton tekeminen pitää jossain määrin sallia ja kilpailu. Mutta pitää pitää tarkkaa kontrollia siitä ettei voittoja tehdä ainakaan sillä tavalla ettei sopimuksia noudateta.

"En tuomitsekaan terveysalan yksityistä toimintaa, mutta perusturvallisuuteen liittyvien palveluiden kontrolli kannattaa pitää tiukasti yhteiskunnalla itsellään. Renkejä voi siis käyttää, mutta kehitystä ei kannata päästää tuota pidemmälle."

Tottakai kontrolli pitää olla yhteiskunnalla, joka viulutkin maksaa. Lisäksi kontrolloijille pitää olla kontrolli, ettei korruptio pääse rehottamaan.

"> Ne on muistoja tai kaikuja jostain ikivanhasta, vanhentuneesta ja ummehtuneesta ajattelusta sekä kokoomuspuolueen että keskustapuolueen sisällä.

Tasan samaa keskittämistä ajavat muutkin keskeiset puolueet. Ensi hallituskaudella haukkujien ja haukuttavien roolit vain vaihtuvat."

Niinpä niin. Opposition opponointi taitaa olla vain rooliin kuuluva velvoite. Politikot eivät taida olla oppositiossakaan heränneet huomaamaan sitä mikä tässä nyt on olkeasti pielessä. Jos herätystä ei tapahdu, seuraavalla vaalikaudella voisaan taas yrittää vääntää korkkia kiinni vaikka se on väärillä jengoilla.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #23

> Kun yjteiskunta maksaa viulut, ei ole mitään tarvetta kehittää toimintaa, parantaa ja tehostaa.

Tämä ongelma voi vaivata sekä julkisia, että julkisilla rahoilla kustannettuja yksityisiä toimijoita.

Monissa tapauksissa yksityiset ovat kyllä osanneet tehdä järkeviä säästöjä. Yksityisten käyttö tähän tarkoitukseen on minulle ok. Esimerkiksi nivelkirurgian alalla yksityset ovat tehneet joissain tapauksissa hyvää tulosta.

Minä näen tilanteen niin, että tuollaisista erityisoperaatioista voi hyvin antaa osan yksityisten (tai vaihtoehtoisten julkisten toimijoiden) tehtäväksi, ja näin uusi toimija voi keksiä uusia kikkoja, jotka voivat sitten levitä muuallekin käyttöön. Tässä mielessä puhdas julkinen terveydenhoito voi jumittua helpommin paikoilleen kuin usean toimijan (julkisten tai yksityisten) järjestelmä.

Yksityistämisessä en menisi mielelläni niin pitkälle, että esimerkiksi sydänkohtauksen saaneen tullessa sairaalaan hoito optimoitaisiin luottokortin katteen ja otilaan vaatiman hoidon taloudellisen kannattavuuden mukaan, sen sijaan, että hoito optimoitaisin inhimillisin perustein kuukausipalkkaisen lääkärivalan vannoneen lääkärin toimesta. Pointtini on siis se, että teknisiä toimia voi jakaa ja kilpailuttaakin, mutta inhimillisiä arvoja pitäisi käsitellä toisten sääntöjen mukaan. Tähän voimme käyttää lääkäreitä ekonomien ja riskisijoittajien sijaan.

> Se tietenkin edellyttää sitä että voiton tekeminen pitää jossain määrin sallia ja kilpailu.

Voiton tekeminen ja kilpailu eivät ole minulle ongelma. Minulle ongelma on vain se, että haavoittuvaisten ihmisten käsittely kaupallistuu. Sama juttu kuin tuoreissa vahusten hoidon ongelmissa. Pitäisi palvella vanhuksia, eikä käyttää heitä talouden optimoitavina pelinappuloina.

> Tottakai kontrolli pitää olla yhteiskunnalla, joka viulutkin maksaa.

Minulle luontevin tapa harjoittaa kontrollia olisi se, että annettavista hoidoista päättäisi aina aidosti riippumaton lääkäri. (Tästä voi hieman lipsuakin, erityisesti rutiiniluontoisten toimien kohdalla, mutta vain hyvin hallitusti.)

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Soten suurin vastustus koskee valinnanvapautta. Vasemmisto haluaa pitää edelleen köyhät eriarvoistavien terveyskeskuksisien riippuvaisuudessa jonoineen ilman vaihtoehtoja.

Suurella valtaosalla kansastahan on jo olemassa nopeat ja tehokkaat yksityisten tuottamat työterveyspalvelut.

Digitalisaatio on tuonut kustannustehokkuutta monilla aloilla, mutta Vapaavuori ei ikävä kyllä julkishallinnossa numeroiden valossa. Ja tästä julkishallinnosta leijonan osa on Helsingissä.

Toimituksen poiminnat